Från GP: Det krävs mod att ompröva utbildningsideologier som slagit fel, skriver professor Inger Enkvist i artikelserien #Sverige2050.
Från 1960-talet och framåt har svenska myndigheter i reform efter reform bortsett från utbildningskvalitet och hävdat att jämlikhet är viktigare än kvalitet. För att stärka Sveriges position inför framtiden behöver vi genast göra upp med en ideologi som har skadat landet, utkräva ansvar och snabbt få igång grundskolor och lärarutbildning som fokuserar inlärning.
Inger Enkvist är professor i spanska vid Lunds universitet. Inger har deltagit i skoldebatt och kritiserat den pedagogiska forskningen och den svenska utbildningspolitiken. Hon vänder sig emot tanken att den svenska skolans mätbart försämrade resultat (i PISA-mätningarna sedan år 2000) skulle bero på kommunaliseringen 1990. I boken De svenska skolreformerna 1962-1985 (2016) härleder hon i stället orsakerna till den ideologi om samhällets och skolans jämlikhet (reformpedagogik) som sedan 1930-talet predikats av Alva Myrdal och i form av den enhetliga grundskolan (i stället för parallella utbildningsvägar genom folkskolor och läroverk) har genomförts av Stellan Arvidson, Britta Stenholm och Sixten Marklund. Bland reformernas opponenter nämner boken särskilt Ana Maria Narti, Gunnar Ohrlander och Arne Helldén.